08.08.16: Kirkens Korshærs varmestue i Svenborg får 3.000 kroner fra Petworld

Kirkens Korshærs varmestue i Svenborg modtager 3.000 kroner fra Petworld Hjælper til at hjælpe varmestuens brugere med at pleje deres kæledyr.

Hver dag kommer 35-40 mennesker forbi Kirkens Korshærs varmestue i Svendborg for at få et måltid mad og tilbringe nogle timer sammen med andre mennesker, der har brug for et sted at tilbringe dagen.

Varmestuen drives i høj grad af frivillige og er afhængig af donationer fra lokale virksomheder for, at det hele kan løbe rundt, fortæller Dorte Schiller fra Kirkens Korshærs varmestue i Svendborg.

- Her til morgen har jeg været nede at hente brød hos Føtex, som de sponsorerer. Og efterfølgende var jeg forbi Forsorgsmuseets have for at grave kartofler op og hente grønsager, så vi kan servere bøf med løg og brun sovs til middag – det er sådan noget, vores brugere holder meget af, siger Dorte Schiller.

Kæledyrene får også hjælp
Brugerne er typisk misbrugere, hjemløse og mennesker med psykiske lidelser – og ofte har de også deres kæledyr med.

- Det er mest hunde – men også nogle enkelte katte. Brugerne får dog ikke lov til at tage deres kæledyr med ind på grund af hygiejnen i køkkenet, så de må pænt vente udenfor. Men vi tager os selvfølgelig også af kæledyrene, siger Dorte Schiller og fortsætter:

- Vi har nogle madskåle stående, så de rester, der er i køkkenet, kan komme ned til dyrene i gården. Derudover får vi doneret foder fra et lokalt dyreinternat, siger hun.

Støtte fra Petworld Hjælper
Og nu får brugerne også lidt ekstra hjælp til at pleje deres kæledyr fra foreningen Petworld Hjælper, der hjælper kæledyr i nød.

Foreningen har doneret 3.000 kroner til indkøb af blandt andet loppemidler.

- Det er virkelig dejligt. Vores brugere bruger ofte de penge, de har, på deres kæledyr, men nu kan vi hjælpe lidt til. Det er vi rigtig glade for, siger Dorte Schiller.

Petworld Hjælper uddeler i år 186.000 kr. til 12 forskellige foreninger og private, der hjælper kæledyr i nød.