13.06.16: Farstrup Vildtpleje modtager 20.000 kroner fra Petworld

Farstrup Vildtpleje ved Nibe modtager 20.000 kroner fra foreningen Petworld Hjælper for sit arbejde med at hjælpe dyr i nød.

Hvert år modtager Kristian Mosgård og Gitte Henningsen op i mod 600 vilde dyr og 400 tamdyr på deres vildtplejestation lidt uden for Nibe.

Dyrene kan være løbet bort, skadet, misrøgtet eller sågar smidt ud. Kristian Mosgård og Gitte Henningsen tager sig af stort set alle dyr – med undtagelse af hunde og katte.

- Vi modtager lidt af hvert. Det er både marsvin, kaniner, ræve, fugle, får, skildpadder, geder, heste, grise og køer. Rigtig mange kommer ind i forbindelse med højtiderne – simpelthen fordi folk synes, at det er lettere at smide deres dyr ud end at finde pasning til dem, når de tager på ferie, siger Kristian Mosgård, der har drevet stationen sammen med sin kone de seneste 10 år.

Socialt projekt
Størstedelen af de vilde dyr kommer ud i naturen igen, mens en stor del af tamdyrene kan videreformidles til andre ejere. Men indtil de kan det, bliver de passet på gården.

Til at hjælpe med pasningen har Kristian Mosgård og Gitte Henningsen i øjeblikket fem unge mennesker, som arbejder på gården som en del af et socialt projekt i Vesthimmerland Kommune.

- Det er typisk unge mennesker fra Jammerbugt og Aalborg Kommune, der har haft det lidt svært. Men ved at de kan komme herud og hjælper med at passe dyrene, så sker der også noget positivt med dem. Det er ikke bare mennesker, der kan hjælpe dyrene, dyrene kan også hjælpe mennesker, siger Kristian Mosgård.

Modtager støtte
Kristian Mosgård og Gitte Henningsens store arbejde for dyr og mennesker imponerer Jan Sørensen, direktør i Petworld. Derfor har foreningen Petworld Hjælper netop doneret 20.000 kroner til Farstrup Vildtpleje.

- Vi vil gerne hjælpe mennesker, der hjælper dyr i nød, og det arbejde, som Farstrup Vildtpleje gør og har gjort igennem så mange år, er ganske imponerende. Derfor modtager de også en donation fra os, siger Jan Sørensen.

I alt uddeler Petworld Hjælper 186.000 kroner til foreninger og private, der hjælper dyr i nød. Du kan selv ansøge på Petworlds website. Ansøg her.