Ib Madsen tager sig af de herreløse katte i Sønderborg

Hver eneste dag i snart fem år har Ib Madsen fodret herreløse katte omkring sit hjem i Sønderborg. Nu bliver dyrevennen belønnet med 5.000 kroner af foreningen Petworld Hjælper.

De herreløse katte omkring Ib Madsens hjem i Sønderborg står klar, når den 59-årige økonom står op om morgenen. De godt 15 faste katte ved, at Ib Madsen har morgenmaden klar til dem.

I snart fem år har Ib Madsen fodret og taget sig af de vildkatte, der opholder sig i området omkring hans private hjem.

- I starten var de meget sky og bryder sig ikke om menneskelig kontakt. Men med tiden vænner de sig til mig, og nogle af dem kan også godt finde på at komme indenfor og spise, hvis det er meget koldt, siger Ib Madsen og fortsætter:

- De kigger forventningsfuldt på mig og spinder ved udsigten til et måltid mad. Og sådan et blik kan jeg ikke kan sige nej til – det går lige i hjertet på en katteelsker som mig. Katte er vanedyr, så tryghed og sikkerhed ligger højt på listen over deres krav til livet. Når der sker noget, som forstyrrer kattens normale rutine, kan det vende op og ned på dens liv. Gennem fodring af kattene søger jeg at skabe en rolig tilværelse for dem, siger han.

Hjælper på humøret
Men det er ikke kun kattene, der får noget ud af besøget hos Ib Madsen – kattenes besøg hjælper også Ib.

- Føler du dig nedtrykt eller ked af det, er det dejligt at være omgivet af katte. De virker både tillidsfulde og imødekommende. De signalerer ro og tryghed, og det gør, at man selv bliver i bedre humør, siger han.

Men det er naturligvis ikke gratis at være en stor dyreven. Hver måned bruger Ib Madsen omkring 1.000 kroner på vildkattene.

- Når de får diverse småskader herunder rifter prøver jeg på at hjælpe dem. I de værste tilfælde tager jeg til dyrlægen med dem – jeg kan ikke se på, at et dyr lider. Der er også to hunkatte, som kommer hver dag hos mig, og her sørger jeg for, at de får piller, så de ikke kommer i løbetid. Samtidig har jeg fået tre andre hunkatte steriliseret. Så jeg prøver med mit beskedne bidrag at holde bestanden nede, siger Ib Madsen.

Hjælp fra Petworld
Og nu er der så en økonomisk håndsrækning på vej til Ib Madsen. Foreningen Petworld Hjælper, der hjælper dyr i nød, har bevilget 5.000 kroner til Ib Madsens arbejde med at hjælpe de herreløse katte i Sønderborg.

- Det varmer hjertet hos enhver dyreven, når man hører, hvordan Ib tager sig af vildkattene. Det kan man kun komme i godt humør af, og derfor har vi også valgt at støtte hans arbejde, siger Jan Sørensen, direktør i Petworld.

Følgende projekter er med i opløbet om at modtage en donation fra Petworld Hjælper i år.

KrybdyrInternatet (Kokkedal)
Foreningen Tøstrup Kattehjem og Dyreværn (Nimtofte)
Næstehjælperne Brøndby og omegn (Brøndby)
Foreningen nyt Hesteliv (Blommeslyst)